top of page

Josef Lukášek - Pohádky z Orlických hor

ilustrovala Jarmila Haldová

Dnešní knižní typ nebude žádnou žhavou novinkou, ale osvědčenou klasikou, na kterou se možná trochu zapomnělo. Pro tuto knížku jsem sáhla nejen do své dětské knihovničky, ale i do svých dětských vzpomínek.

Přímo z Orlických hor nebo z jejich podhůří pochází nejen moji rodiče, ale vlastně většina mého příbuzenstva. A přestože jsme nechodili přímo po Kačenčině zahrádce, moje dětství je s tímto místem nesmazatelně spjato.

Milovala jsem Krakonošské pohádky, fandila Anči, Kubovi a hajnému, obdivovala Krakonoše, který přišel na každé bezpráví. O to víc jsem byla nadšená, když jsem zjistila, že Orlické hory, nebo-li Kačenčiny mají také svého ochránce a patrona a k tomu množství příběhů a pohádek, které se ústně předávaly mnoho let.

Josef Lukášek se těmito příběhy zabýval. Zprvu jen okrajově, tahal z paměti pohádky, které mu vykládala babička. Později se zabýval místním folklórem podrobněji a sbírku pohádek vydal. Měla takový úspěch, že si sami čtenáři začali rozpomínat na všechny pohádky a povídačky, které se v rodině tradovaly a dali autorovi dostatek materiálu, aby mohly vyjít další dvě pokračování - Pohádky z Orlických hor II. a Korunka princezny Kačenky.

Přestože bylo první vydání v roce 1996, pohádky jsou stále v prodeji a dočkaly se i dalších vydání. Všechna s tématickými ilustracemi Jarmily Haldové.

Máte také nějaké místo z dětství, ke kterému se vážou pohádky a pověsti?

bottom of page