top of page

Petra Soukupová - Nejlepší pro všechny

čtou: Milena Steinmasslová, Martina Krátká a Jan Cina

délka: 12:02 h

vydavatelství OneHotBook

„Viktore, řekla mi maminka, a tak mi říká, když jde o vážný věci. S tebou už to takhle nejde. To říká maminka často. Taky říká, proč jí to dělám, ačkoliv já to samozřejmě nedělám jí. Taky říká, že jestli to takhle se mnou půjde dál, tak se bude muset něco změnit.“

Desetiletý Viktor lítá z průšvihu do průšvihu. Žije se svojí mamkou Hanou v Praze. Hana, je divadelní herečka a nemá na něj moc času ani trpělivosti. Přestává si s ním vědět rady. Hanina máma Eva bydlí sama na vesnici. Vyrovnává se s úmrtím svého manžela, peče koláče pro jednu kavárnu ve městě a cítí se osaměle. Jednoho dne se Hana rozhodne, že už to takhle dál nejde. Viktor má zase další průšvih a ona nabídku na natáčení seriálu, který by mohl být průlomový v její kariéře. Tu šanci si zaslouží. Sbalí Viktorovi věci a odveze ho k mámě. Změna prostředí, jiní kamarádi a nová škola mu jistě prospěje. A máma taky nebude sama. Bude to tak nejlepší pro všechny.

Tak začíná vyprávění jedné rodiny. Příběh sleduje Viktora, který je zraněný a opuštěný a neumí to dávat najevo jinak než zlostí a vztekem. Sleduje Evu, která má jasnou představu o tom, jak by to mělo všechno být, co by se mělo udělat a jak by se měli její nejbližší rozhodovat. A sleduje také Hanu, která má nevyřešený osobní život, výčitky za odložení syna, ale i skvělou příležitost konečně ukázat, co v ní je.

„Hana ještě stačí zavrtět hlavou nad matčinou argumentací, proč jí tohle dělá, proč odsud musí odjíždět s pocitem, že to byl hroznej nápad, sama se cítí dost blbě, proč bude muset myslet ještě na to, jak bude máma Vikiho dusit, sakra, přece dřív, když sem jezdili, tak byla máma hodná, Viki ji měl rád.“

Tohle vyprávění je přesně můj šálek kávy. Proto miluji literaturu. Pro tohle čtu a poslouchám. Tento příběh byl velmi realistický, stejně tak jako uvěřitelný.

Postavy se vyvíjely z konkrétních příčin. Děj je navíc vyprávěn z pohledu všech tří aktérů. Takže díky těmto třem nezaměnitelným hlasům získáváte přehled o situaci z více stran. Slyšíte, co je důležité pro jednoho a co je naprosto zbytečné pro jiného. A jak z toho vznikají vzájemná nedorozumění. Petra Soukupová si mě tímto dílem získala a já si nejspíš přečtu další z jejich počinů. Stejně tak jako se vrátím i k tomuhle příběhu.

Co se týče interpretace, byla jsem více než spokojená. Zpočátku jsem měla problém napasovat hlas Jana Cina na desetiletého kluka, ale to se po chvilce vyprávění poddalo a nakonec mě i bavilo. Jan nakonec zvládl vše: ironii, smutek, vztek... Vše prezentoval skvěle a uvěřitelně. Stejně jako Milena Steinmasslová. V jejím tónu hlasu je matka alias babička naprosto dokonalá. Až jsem měla pocit, že slyším vlastní mámu. Všechno to hudrování a nadávání, jak je na všechno sama. A pak drobné a větší ústupky vůči Viktorovi a jak si je pro sebe obhajuje. I Martina Krátká se vžila do role Hany skvěle, se vším tím váhání a nakonec i rozhodností.

„Proti tomu, jak se Eva k Vikimu chová, nemůže říct ani slovo, a tentokrát jí ho nikdo nekrade, nikdo ji nezpochybňuje, ona sama se zpochybnila tím že ho tady nechala, a nikdy to nebude fungovat, pokud sem bude Hana jezdit a tohle dělat.“

Navíc jedna z událostí, kterou Viktor u babičky prožije, tvoří příběh dětské detektivky Kdo zabil Snížka, na kterou vám dám odkaz SEM.

Tato audiokniha je zkrátka skvělý projekt, který se One Hot Book povedl a já vám ho můžu jenom doporučit.

Ukázka ZDE.

PaPi

 

Tento článek vznikl v rámci spolupráce

bottom of page