top of page

Michael Ende - Nekonečný příběh

Čte Jan Vlasák

délka 14:53 h

nakladatelství One Hot Book

Ilustrace bookletu: Přemek Ponáhlý

Když se řekne nekonečný příběh, hned se mi vybaví ten růžový létající jezevčík Falco. On a sfingy metající blesky jsou snad jediné vzpomínky, které se mi dochovaly po zhlédnutí filmu od režiséra Wolfganga Petersena. Pak si ještě mlhavě pamatuji, že následovaly možná dva nebo tři díly, ale vzhledem k tomu, že celá filmová Fantázie byla mojí mamkou označena za kravinu (po tomto prohlášení následovalo přepnutí programu), dochovalo se mi z pokračování vzpomínek ještě méně.

To, že byla předlohou kniha (jako vlastně u všech dobrých filmů a fantasy zejména), jsem se dozvěděla až velice nedávno. A když jsem dostala k dispozici audioknihu, s jejím poslechem jsem neváhala ani minutu. Vyhodila jsem z telefonu všechno nepotřebné, zredukovala galerii fotek a vymazala Aviciho, jen abych si mohla stáhnout knihu do telefonu a poslouchat ji kdekoliv (to, že jde odpolouchanou část knihy zase umazat, jsem se dozvěděla až později).

Začala jsem poslouchat a stal se ze mě závislák. Všude, kam jsem šla, jsem měla na uších sluchátka a když jsem nikam nešla, tak taky. Prožívala jsem celé dobrodružství s Bastienem, Atrejem a Falcem (jo, je to šťastný drak a ne jezevčík, já vím). Byla jsem nadšená, kolik je v knize dobrodružství, která z filmu vynechali a že celý příběh zdaleka nekončí tím, že si Bastien se zrnkem písku vysní celou Fantázii znovu.

Anotace:

Bastian Baltazar Bux je tak trochu looser. Nevyniká ve škole, sportu ani mezi spolužáky. Proto se také často stává obětí šikany. A právě při útěku z jedné takové šarvátky se dostane do antikvariátu, kde ho zaujme kniha Nekonečný příběh. Její krádeží se stane sám sobě vyhnancem a uprchlíkem. A protože se nemůže vrátit domů ani do třídy, najde útočiště na půdě školy, kde na starých žíněnkách začne číst. Čte o říši Fantázii, o Dětské císařovně, která je na smrt nemocná a jediný, kdo ji může přinést lék a zároveň zachránit Fantázii před Nicotou, je Atrej. Bastian si začne uvědomovat, že není pouze čtenářem, ale že se sám stává součástí Fantázie a její osud, stejně jako osud Dětské císařovny, je v jeho rukou. A pokud dokáže Fantázii zachránit, dokáže zachránit i sebe?

Interpret Jan Vlasák je vynikající. Jeho sametový hlas, vypraví, tak, jako kdyby vyposlechnutí příběhu bylo tou nejdůležitější věcí na světě. V napínavých pasážích Vás nenechá vydechnout, v těch smutných se zpomalí a zvážní. Jindy Vás zase polaská a vy se cítíte tak v bezpečí, jako u babičky v duchně. Každé z mnoha postav, díky svému hlasu, propůjčuje svůj vlastní charakter, a zároveň Vás provádí zapeklitým několikaúrovňovým příběhem bez zaváhání.

Ukázka ZDE

Příběh jsem si opravdu užila. Bylo pro mě zvláštní si pomalu rozvzpomenout na jednotlivé postavy. A i když jsem tušila, jak asi příběh dopadne, byla jsem napjatá a zvědavá, kam všude mě příběh zavede.

Na základě toho poslechu jsem si uvědomila jednu věc. Že už skoro neumím snít. To, co pro mě bylo třeba před dvaceti lety úplně normální a snadné, je nyní skoro nedosažitelné. Teď se v mysli netoulám po své vlastní Fantázii plné neomezených možností. Kde jsem mohla být kýmkoliv, uměla cokoliv a měli mě všichni rádi. Teď přemýšlím zcela racionálně: co je potřeba udělat, kolik mi to zabere času a taky peněz. To jen tak pro zamyšlení.

Pokud plánujete třeba cestu na dovolenou autem, audiokniha je na dlouhé cesty parádní věc. A tuhle navíc ocení celá rodina.

Mějte se krásně

PaPi

bottom of page