top of page

Moje tipy, jak něco prodat


Prý mám dar prodat úplně všechno, včetně sešlapané podrážky.

Nevím jestli je to pravda, protože mi doma pár věcí, kterých se snažím už nějakou dobu zbavit pořád trčí. Přesto většinu toho, co nepotřebuji nebo nechci jsem úspěšně předala dál. Samozřejmě za poplatek (jak jsem se rozhodla, že si uklidím nejen doma, ale i v hlavě se můžete dočíst v článku Zázračný úklid).

A tak mě napadlo sepsat pár bodů, které by Vám mohly od věcí, které nechcete, ale nejsou ještě úplně na vyhození, pomoci.

Tak tady jsou:

1. Buďte kritičtí

V úvodu jsem napsala, že bych prodala i sešlapanou podrážku. Není to tak úplně pravda. Sešlapanou podrážku bych neprodala už z toho důvodu, že bych ji nikdy k prodeji nedala. Zdá se Vám to logické? Mně taky, ale divili byste se, kolik lidí se snaží prodat vyloženě odpadky. Internet je těmito krámy doslova zahlcen. Což má pak za následek, že něco tak krásného jako ty šaty, které jste měli párkrát na sobě, ale už se Vám přestaly líbit, prostě v tom kontejneru plného obnošených bot, nefungujících spotřebičů a shnilého nábytku prostě zapadnou.

Proto nerozšiřujte tyto četné řady a podívejte se na danou věc kriticky - Je to v takovém stavu, že bych za to zaplatila?

Pokud odpověď zní ne, šup s ní do kontejneru. Nebo na charitu.

2. Udělejte dobrý první dojem

Na prvním dojmu záleží. Co se tedy prodeje týče, tak určitě. Fotka je totiž vidět ve Vašem prodejním inzerátu jako první a právě na základě fotky se potenciální zákazník rozhodne, jestli inzerát rozklikne a bude číst dál. Proto je dobré mít danou věc dobře nafocenou. Ne, nemusíte být fotograf - profesionál, ani vlastnit optiku za tisíce. Dobré snímky uděláte i kompaktem nebo telefonem.

I tady si neodpustím pár rad:

  • Foťte ve dne, na denním světle - tak totiž docílíte co nejreálnějších barev

  • Foťte proti neutrálnímu (nejlépe bílému) pozadí - krásně tím daná věc vynikne. Pokud nemáte bílé zdi, podlahu nebo třeba bílý stůl, dejte na podlahu prostěradlo. Pokud je naopak daná věc bílá, doporučuji fotit na tmavém pozadí.

  • Fotku upravte - mám na mysli třeba vytažení jasu, pokud je tmavá nebo oříznutí. Další úpravy nejsou potřeba.

Přidám Vám sem fotky, které jsem dělala k prodeji policového koupelnového dílu. Poslední dvě jsou staženy z Ikei.

3. Popis je důležitý

Popisem danou věc charakterizujte. I když je z fotografie jasné, o co se jedná, stejně to v popisu zopakujte.

U oblečení nezapomeňte přidat velikost a složení materiálu. Pokud prodáváte elektroniku, dejte si práci a najděte přesné jméno výrobku i se všemi těmi čísly. Kávovarů Nespresso je hromada. Kávovar Nespresso De'Longhi Pixie EN125.S je jenom jeden. Pokud je výrobek stále v prodeji, klidně připojte odkaz třeba z Heureky. Tam je výrobek krásně popsán včetně pořizovací ceny a recenzí.

Při popisování danou věc i změřte nebo rovnou vyfoťte s nějakým měřidlem. U oblečení se vyfoťe i v něm - ať je vidět, jak je sukně dlouhá, jak ta záda na šatech vypadají. Jestli se stydíte vystavovat tvář, jde to opět velmi lehce upravit. Nebo si při focení v zrcadle zakryjte telefonem tvář.

V popisu se zmiňte i o tom, zda je zboží nové nebo použité. Také jestli je v záruce, jak dlouho a jestli máte k dispozici záruční list.

Pár příkladů pro inspiraci:

4. Buďte poctiví

Vážně. Pokud má zboží nějakou vadu, zmiňte ji (přímo v popisu, nebo v komunikaci s případným zájemcem). V dnešní době je totiž největší reklamou doporučení. Kupující Vás může podle pravidel daného prodejního fóra jako prodejce hodnotit, komentovat, známkovat a kdo ví co ještě. A takový pěkný pozitivní komentář Vám krásně zvýší odbyt. A naopak.

Pokud si chyby nevšimnete a mohla se stát na vaší straně (natržená podšívka u sukně, chybějící knoflík u halenky) omluvte se a zkuste buď domluvit slevu, nebo celý prodej stornovat.

Pak ještě může nastat situace, kdy si zákazník vymýšlí a kupovanou věc cíleně pokazí - ale ta je pro mě pouze teoretická. Nikdy jsem se do takové situace nedostala. Narazila jsem pouze na slušné lidi.

Ještě bych ráda dodala, že pokud třeba daná věc měla vadu, ale vy jste ji svou šikovností spravili nebo dali spravit (tak, že by to nikdo nepoznal), nastává morální dilema, jestli se k tomu přiznat. Ať se rozhodnete jakkoliv, určitě by se to ale mělo odrazit na ceně (samozřejmě nižší). - tato poznámka se týká především oblečení (přišitý knoflík, vyměněný zip, zkrácená délka, ...)

5. Nesnažte se vydělat

Mějte na paměti, že se těch věcí chcete zbavit a poslat je dál. Zájem o ně budou mít lidé, kteří jsou buď neuvěřitelně praktičtí a nebo v určité (menší či větší) finanční tísni. Ani jedna z těchto dvou kategorií nechce (nebo nemůže) zaplatit plnou cenu výrobku, který jste zaplatili třeba před lety vy. Navíc, kdyby jste použitou věc nacenili na 180 Kč a nová by stála 210 Kč, s největší pravděpodobností sáhnete zákazník po té nové, od ověřeného prodejce a se zárukou.

Cenu stanovte individuálně, s rozvahou. Jestli přistoupíte na smlouvání, slevu při koupi více kusů,... Je vaše věc. Já tak činím přímo při vyjednávání s danou osobou na základě osobních sympatií.

6. Kde nabízet

Portálů na nabízení je mnoho. Já nabízím přes Facebook a hned z několika důvodů.

Na Facebooku slouží jako prodejní skupina MarketPlace, a pak ještě spoustu lokálních prodejních skupin. Já jsem členem asi šesti z nich. Některé jsou prostě jen bazárky - všehochuť, jiné jsou zaměřené na dětské věci (oblečení, kočárky a tak). Dobré na tom je, že si zadám jeden inzerát a sama si naklikám v kolika skupinkách chci, aby se mi zobrazil, a to vše v jednom kroku. Jednu věc tedy mohu nabízet třeba v deseti prodejních skupinách, ale samotný inzerát zadávám jen jednou. Funguje to také na úpravy inzerátu nebo jeho zneaktivnění - Prodáno.

Lokální skupinky jsou dobré proto, že se většinou domluvíte přímo na osobním převzetí. Já se snažím vycházet co možná nejvíce vstříc. Nikoho si do baráku nepouštím, ale nabídnu se sejít třeba v nákupním centru, aby si dotyčná mohla oblečení vyzkoušet. Pár věcí jsem zasílala i poštou. Zase jsem nenarazila na podvodníka. Poštovné mi nákupčí proplatil a o peníze jsem nikdy nepřišla.

7. Předání

Opět mi to přijde logické, ale pro úplnost to tady napíšu.

Pokud prodáváte oblečení, mělo by být čisté, vyprané a když ne vyžehlené, tak alespoň srovnané (ne, jako když ho vytáhnete krávě z tlamy). Co se týče jiných předmětů zkuste k nim najít návody k použití, doklady, záruční listy a originální krabice. Pokud nic z toho nemáte (řádila u Vás Japonka), návod k použití najděte na internetu a vytiskněte. Je to od Vás milé gesto.

Prodanou věc předejte v krabici, tašce, futrálu na šaty,.. prostě tak, aby si ji dotyčný mohl hned odnést. Někdy mi kupující tyto obaly vracejí, jindy jsou rádi, že kabát netáhnout v podpaží.

A to je asi co se týče prodeje ode mě vše. Pokud by Vám tu něco chybělo, napište mi a já to ráda doplním.

A čeho jsem se nejčastěji zbavovala?

Oblečení. Hlavně mého a pak Tobínkova, ze kterého vyrostl a mně se třeba tolik nelíbilí, abych si ho schovala. Zbavila jsem se ale i nějaké elektroniky (zastřihovač vousů, kávovar) a také věcí ze starého bytu, které se do toho nového už nehodily (obrazy, polička do koupelny). Na druhou stranu jsem v těchto skupinkách poptávala dětské chůvičky (ty, co jsme měli my, se rozbily). Hned se mi ozvala velmi milá paní a na prodeji jsme se ještě ten den domluvily.

Taky nakupujete a poptáváte v bazárcích? Nebo máte raději, když je vše nové?

Budu ráda za Vaše zkušenosti.

Mějte se krásně.

PaPi

bottom of page