top of page

Proč obecně moc nečtu detektivky a kniha, jejíž autor letos oslaví (oslavil) kulatiny

Detektivky mezi moje nejoblíbenější žánry rozhodně nepatří. Knihy, série a autoři, kteří se jimi zabývají jsou nesmrtelní, nikdy nevyjdou z módy a mají velmi početný zástup příznivců. Já se detektivkám jako takovým určitě nevyhýbám, ale pokud si mohu místo toho přečíst nějaký společenský román, dlouho neváhám a beru radši ten.

Celý můj detektivní problém má až jednoduše geniální řešení. Je jím má paměť. Ve své hlavně nejsem schopná podržet jakékoliv číslo, ale příběhy se mi do ní vryjí na opravdu velmi dlouhou dobu. Možná mi vypadnou jména hlavních postav. Někdy zkomolím přesný název. Ale příběh tam je dlouho a to, jak celá kniha skončí také. A to je přeci to, oč v detektivkách běží.

Nabízí se tedy otázka: Proč číst znovu knihu, o které víte jak skončí?

Protože mě kromě děje baví tempo vyprávění, postavy mi přirostou k srdci, je brilantně napsaná, mám ke knize citovou vazbu a děj mě zasáhne, ovlivní a možná i trochu změní. A tyto vlastnosti má pro mě málokterá detektivka.

Přesto detektivky jako takové rozhodně nezavrhuji, jen si je nepořizuji domů v hardbacku. Naopak velice ráda detektivky poslouchám ve formě audioknih a elektronická čtečka toho taky hodně snese. Seznam detektivek z nakladatelství OneHotBook vám dám sem. Mně se velmi líbil komisař Barnaby v audioknize Mrtví v Badger's Drift (krátká recenze je na Instagramu, odkaz na audioknihu je tady) V jejich portfoliu naleznete ale i další světoznámé tituly od autorů jako jsou Peter May, Agatha Christie nebo Jo Nesbø.

Poslední jmenovaný má letos kulaté narozeniny, proto se mi skvěle hodí do čtenářské výzvy. Rozhodla jsem se tedy rozšířit obzory o autora, kterého všichni znají, všichni ho četli a všem se líbí. Na doporučení jsem sáhla po knize Lovci hlav, která má být nejlepší. No a tady jsou moje pocity.

 

Jo Nesbø - Lovci hlav

Čtenářská výzva 2020: Kniha, jejíž autor letos oslaví (oslavil) kulatiny

nakladatelství kniha Zlín

252 stran

Roger Brown je zaměstnaný u personální agentury. Hledá uchazeče do nejvyšších postů v managementu - je lovec hlav. A je nejlepší z nejlepších. Žije si dost nad poměry. Má velkou vilu, drahé oblečení a krásnou manželku, která řídí uměleckou galerii, taky za jeho peníze. Jeho plat všechny tyto položky běžného života nepokryje, a proto je nucen si čas od času trochu přivydělat krádežemi uměleckých děl.

„Jsem lovec hlav. To není nijak zvlášť těžké, Ovšem já jsem nejlepší ze všech.“

Lovec hlav mě nenadchnul. Hlavní hrdina mi byl nesympatický. Jeho velká dávka arogance až hlouposti byla skoro až směšná. Naopak chladnokrevné a logické myšlení ve vypjatých situacích je s danou postavou skoro neslučitelné. Děj byl velmi předvídatelný. ještě nebyla pořádně rozvinutá hlavní zápletka a už jsem věděla, jak to skončí a jak se z toho ten, či onen vyvléknou. Stejně jako retrospektivní ohlédnutí do Rodgerovy minulosti byla dost jednoduchá. Zkrátka tato kniha moji pozornost nezískala.

„V dnešním světě neplatí kosmické zákony, vládnou tu zájmy kosmetických firem. Bílá královna je zničená, já jsem vrah a tady uvnitř nikdo nedýchá. Ani já ne.“

Knižka je kromě krátkého prologu a epilogu rozdělená do pěti částí, kdy každá část je pojmenována po jednotlivých kolech přijímacího řízení. To je docela vtipné. Kapitol je 23 a jsou zhruba stejně dlouhé, po 10 stranách. Font je přijatelný co do hustoty, tak do velikosti. Knížka jako celek se četla dobře, děj rychle plynul, nebyla zde žádná slepá nebo hluchá místa. Jazyk celkem solidní. Stylu vyprávění nemám nejspíš nic moc co vytknout, ale příběh jako takový šel úplně mimo mě. Třeba budu mít štěstí s jinou Nesbøvou knihou, ale asi chvilku potrvá, než po některé sáhnu.

Pokud jste fandové do audioknížek jako já, Lovci hlav můžete i poslouchat (odkaz na audioknihu tady).

Tak kdo tu má rád detektivky? Znáte nějakou, kterou si prostě musím přečíst?

Dejte vědět, budu ráda.

Pavla Ribárová

bottom of page